سهچهارم پروژههای IoT با شکست مواجه میشوند
گزارش سیسکو از سرنوشت استارتآپهای اینترنت اشیا
IoTWF یا فروم جهانی اینترنت اشیا، یک رویداد انحصاری صنعتی به میزبانی کمپانی سیسکو است که به بررسی تاثیرات اینترنت اشیا بر تکنولوژی، کسبوکار و جامعه میپردازد و مهمترین اولویتها و چالشهای کسبوکارها را در مسیر توسعه IoT با نگاهی تازه به اشتراک میگذارد. نگاهی داریم به گزارشی که شرکت سیسکو در آخرین رویداد IoTWF در شهر لندن ارائه کرد.
طبق پیشبینی سازمان بینالمللی داده IDC، نرخ اندپوینتهای نصبشده اینترنت اشیا از 9/14 میلیارد منبع در پایان سال ۲۰۱۶ به بیش از ۸۲ میلیارد منبع در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. به نظر میرسد بهزودی گستره کاربرد اینترنت اشیا نیز همانند اینترنت، فراگیر و الزامی میشود.
علیرغم گسترش انکارناپذیر IoT، مطالعات جدید شرکت سیسکو گویای واقعیت دیگری نیز هست: حدود ۶۰ درصد از ابتکارات IoT در مرحله اثبات مفهوم (PoC) شکست میخورند و تنها ۲۶ درصد از شرکتها موفق میشوند برنامههای IoT خود را به پایان برسانند. واقعیت بدتر اینکه یکسوم پروژههایی که سرانجام تکمیل میشوند، اصولا یک «موفقیت» محسوب نمیشوند.
روان ترولوپ، معاون ارشد و مدیر عمومی بخش اینترنت اشیای شرکت سیسکو، در آغاز این رویداد گفت: «نتایج فوق ناشی از عدم تلاش شرکتها نیست، اما اگر میخواهیم پروژههای بیشتری را از مرحله طرح به مرحله بهرهبرداری موفق برسانیم، باید قدمهای موثر بیشتری برداریم. ما به همین علت در لندن هستیم. برنامه ما رفع همین مشکلات است.»
سیسکو که در این رویداد بهترین، درخشانترین و پرشورترین رهبران صنعتی جهان را با هدف شتاب بخشیدن به توسعه اینترنت اشیا گرد هم آورده بود، نتایج تحقیقات خود را با مقدمهای از جزئیات نظرسنجیهای مبتنی بر داده، به اشتراک گذاشت:
- ۱۸۴۵ نفر از تصمیمگیرندگان کسبوکار و IT از کشورهای امریکا، انگلستان و هند در این نظرسنجیها شرکت داشتند.
- محدوده تحقیقات صنایع مختلفی نظیر تولیدات، دولتهای محلی، خردهفروشی، اسکان و اقامت، ورزش، انرژی (آب و برق/ نفت و گاز/ معدن)، حملونقل و بهداشت و درمان را شامل میشد.
- همه پاسخدهندگان در سازمانهایی مشغول به کار بودند که حداقل یک پروژه اینترنت اشیا را در دست اجرا داشت یا تکمیل کرده بود.
- همه این افراد در استراتژی کلی یا مدیریت حداقل یکی از ابتکارات IoT سازمان خود نقش داشتند.
- هدف اصلی تحقیقات این بود که دید دقیقتری از موفقیتها و چالشهای بازدارنده این فیلد حاصل شود.
یافتههای کلیدی تحقیقات نیز به شرح زیر اعلام شد:
1- ضرورت و اهمیت «فاکتور انسانی»: گرچه به نظر میرسد در حوزه اینترنت اشیا، همه فرایندها به تکنولوژی ختم میشوند، ولی بههیچوجه نمیتوان تاثیر عوامل انسانی نظیر فرهنگ، سازمان و رهبری را نادیده گرفت. در حقیقت سه عامل از چهار عامل اصلی موفقیت پروژههای IoT به روابط انسانی برمیگشت:
- همکاری بخش IT و بخش کسبوکار بهعنوان مهمترین عامل موفقیت پروژهها شناخته شد (تاثیر ۵۴ درصدی).
- فرهنگ سازمانی متمرکز بر «فناوری، رهبری بالا به پایین و مدیران اجرایی حمایتگر» در رده دوم قرار گرفت (تاثیر ۴۹ درصدی).
- تخصص IoT، چه به صورت داخل سازمانی و چه به صورت مشارکتهای خارج از سازمانی، سومین عامل ضروری موفقیت پروژههای اینترنت اشیا بود (تاثیر ۴۸ درصدی)
علاوه بر این، سازمانهایی که موفقترین پروژههای اینترنت اشیا را در دست داشتند، از یک اکوسیستم عمیقا مشارکتی برخوردار بودند. آنها در کلیه فازهای اجرایی، از طراحی استراتژیک گرفته تا آنالیز دیتا، از همکاری شرکای خود بهره میبردند. از طرف دیگر، گرچه همه فعالین این حوزه به اهمیت بخشهای IT و کسبوکار واقف بودند، اما اختلافات جالبی نیز بین آنها ظهور کرده بود:
- تصمیمگیرندگان بخش فناوری اطلاعات اهمیت بیشتری برای تکنولوژی، فرهنگ سازمانی، مهارتهای تخصصی و فروشندگان قائل بودند.
- تصمیمگیرندگان کسبوکار تاکید بیشتری بر استراتژی، پروندههای تجاری، پروسهها و مایلستونها داشتند.
- تصمیمگیرندگان فناوری اطلاعات با احتمال بالاتری پروژههای اینترنت اشیا را موفقیتآمیز میدانستند. در حالی که ۳۵ درصد از تصمیمگیرندگان فناوری اطلاعات، ابتکارات IoT سازمان خود را پروژههایی موفق میدانستند، فقط ۱۵ درصد از تصمیمگیرندگان کسبوکار با این ایده همنظر بودند.
2- نقش تعامل و همکاری فعالین صنعتی: ۶۰ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی تاکید کرده بودند که پروژههای آنها روی کاغذ بسیار عالی است، اما در عمل سختتر از آنچه فکر میکردند پیش میرود. پنج چالش بزرگ در تمامی مراحل پیادهسازی عبارت بودند از: زمان تکمیل پروژه، کمبود نیروهای متخصص درونسازمانی، کیفیت دادهها، هماهنگی و یکپارچگی تیمها، کمبود بودجه. مطالعات سیسکو نشان میداد که سازمانهای موفق در همه فازهای اجرایی با اکوسیستم IT نیز مشارکت میکردند. این امر نشان میداد که فرهنگ مشارکتی، راه پیشرفت و منحنی یادگیری را هموار میکند.
اینبار لنسر راب، معاون بخش راهحلهای تخصصی بازاریابی سیسکو، گفت: «ما در حال متصل کردن نقاطی هستیم که پیش از این غیرممکن به نظر میرسیدند و ارزشآفرینی فوقالعاده بالایی برای صنایع خواهند داشت. اما آنچه فرصتهای بیشتری برای ما خلق میکند، مشارکت با سایر فعالین این عرصه و توسعه راهکارهایی است که دادهها را به اشتراک میگذارند. دادههای اشتراکی پایه و اساس شبکه صنایع هستند. بهاشتراکگذاری کشفیات و دانشی که در هر مرحله کسب کردهایم، هم برای جامعه و هم برای کسبوکار فوقالعاده سودمند است، چراکه هیچ شرکتی بهتنهایی نمیتواند موانع و مشکلات راه را کنار بزند.»
3- بهرهبرداری از مزایا: هنگامیکه فاکتورهای حیاتی موفقیت پروژه کنار یکدیگر قرار میگیرند، سازمانها میتوانند از ثروت دادههای هوشمند بهرهمند شوند.
۷۳ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی از دادههای پروژههای تکمیلشده هوش مصنوعی برای بهبود کسبوکار خود استفاده میکردند. به طور کلی سه مزیت برتر IoT عبارت بودند از: بهبود رضایت مشتری (۷0 درصد)، بازده عملیاتی (۶7 درصد) و بهبود کیفیت محصول/ خدمات (۶6 درصد). بهعلاوه افزایش نرخ سودآوری، مهمترین مزیت پیشبینینشده محسوب میشد (۳0 درصد).
4- درس گرفتن از شکستها: اجرای پروژههای IoT، مزیت غیرمنتظره دیگری هم به همراه داشت: ۶۴ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی اظهار کرده بودند که پروژههای شکستخورده یا متوقفشده به آنها کمک کرده است سرمایهگذاری سازمان خود را در حوزه IoT تسریع کنند.
سیسکو در پایان گزارش خود تصدیق کرد که علیرغم چالشهای متعددی که در نظرسنجی این شرکت بررسی شدهاند، باید به آینده اینترنت اشیا خوشبین باشیم. روند رو به رشد IoT، هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود قرار دارد. ۶۱ درصد از همه شرکتهایی که در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند بر این باورند که تاکنون، تنها نمای بسیار محدودی از تاثیرات فناوری اینترنت اشیا را در حوزه کسبوکار شاهد بودهاند.
https://newsroom.cisco.com/press-release-content?articleId=1847422
منبع: مجله دانش بنیان
ارسال به دوستان